Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

De nieuwe BMW 8 Serie is onderweg, maar laten we vooral de bolide niet vergeten die de titel 8 Serie hiervoor droeg, de beroemde en ranke BMW E31 8 Serie.

De BMW E31 is de eerste generatie die de naam 8 Serie draagt. Deze wagen eerder een zeer luxueuze Gran Tourer dan een sportwagen, maar mede door haar krachtbronnen kun je heel veel auto's heel ver achter je laten. Toen de ontwikkeling van de 8 Serie het licht zag was er nogal wat verwarring, geruchten gingen namelijk rond dat deze wagen de opvolger zou worden van de E24 6 Serie, maar BMW positioneerde de E31 8 Serie in een hele andere markt, mede door de hogere prijs en beschikbare vermogens.

2 interieur


Ontwikkeling

Juli 1981 zag het begin van de BMW 8 Serie. De wagen werd het eerst aan de wereld getoond op de Frankfurt Motor Show (IAA), in september 1989. De ontwikkeling was geen goedkoop grapje, mede doordat het een compleet nieuwe auto was. Meer dan 1.5 miljard Duitse Mark werd uitgegeven, wat gelijk staat aan 1 miljard US dollar. Echter, niet alleen de hoge positionering van deze auto zorge voor lage verkoopcijfers, de recessie, de golfoorlog en de hoge energieprijzen hielpen niet mee. Mede hierdoor werden plannen voor de M8 gestaakt. Ook daardoor is de 8 Serie een regelrechte zeldzaamheid, ik vermoed dat ik de keren dat ik er eentje gezien heb op één hand kan tellen.

In 1999 besloot BMW om de stekker uit het 8 Serie project te halen, na ongeveer 31.000 geproduceerde exemplaren. Tot voor kort bestonden er voornamelijk geruchten over een nieuwe 8, inmiddels hebben wij deze kunnen bevestigen door middel van foto's.

2 850

Uitvoeringen

840Ci

De 840Ci was de instapper en werd zowel als 4 liter en 4.4 liter uitgevoerd. De modellen van 1993 tot en met 1995 gebruikte de M60B40 met 286 pk en de auto's hierna gebruikte de vernieuwde M62B44, ook met 286 pk. Beide 840Ci uitvoeringen waren dus V8 modellen. Dit onderstreept maar weer wat BMW met dit autosegment bedoelde, als de instapper een 8-cilinder was. Beschikbaar met een handmatige versnellingsbak met 5 versnellingen of optioneel een 6 versnellingsbak. Je kan de 840Ci herkennen aan de vier ronde uitlaatpijpen, bij de V12 modellen waren deze vierkant of rechthoekig.

850i

De motorisering die werd gebruik bij de launch in 1990. Voorzien van een 5 liter M70B50 V12 motor en daardoor 300 pk op de achterwielen. Noem het weinig voor een 5 liter naar huidige standaarden, maar destijds was dit een prestatie. Ook, het was vooral een GT, dus een soepele laufkultur is vele malen belangrijker dan piekvermogen. Leverbaar met een automatische versnellingsbak met 4 verzetten of een handmatige 6-bak.

850Ci

Dit is een aparte. De E31 8 Serie heeft nog de introductie van de C gezien in de typeaanduiding van de BMW. Met deze C werd een coupé of cabriolet bedoeld, denk aan de E46 3 Serie, de E61 6 Serie en dus ook de E31 8 serie. De typeverandering vond plaats in het tijdperk dat ook de 850Csi (zie hieronder) werd geintroduceerd. Deze 8 Serie werd voorzien van de M73B54, maar dit was niet een directe verandering. In 1994 rolden ook 850Ci's van de band met dezelfde 5 liter V12 als in de 850i, ook onder de naam 850Ci. Na 9 maanden waren alle 850Ci's voorzien van de grotere V12. Door de 0,4 liter grotere inhoud, 5,4 in totaal, perste deze auto er 326 pk uit, een gezonde 26 meer.

850CSi

Voor degene waar bovenstaande 840Ci of 850Ci nog niet genoeg fun is, heeft BMW geantwoord met de 850CSi. Voorzien van vele onderdelen van het prototype M8, maar ook met een officiële M(8) motor. De 850CSi werd namelijk voorzien van de S70B56, een blok met een iets grotere inhoud. Met de 5,6 liter perste BMW hier 380 pk uit.

Om al dat geweld op de weg te houden werd ook het onderstel aangepast door middel van stijvere veren en dempers. Verder werd het stuurhuis strakker gemaakt, was vierwielbesturing beschikbaar en waren er wat uiterlijke en aerodynamische wijzigingen. Dit was toch wel de ultieme 8 Serie en dit is dan ook de meest waardevolle.

2 850csi


Waar is de cabriolet?

Goed nieuws en slecht nieuws! Het goede nieuws; ze bestaan! Het slechte nieuws; ze zijn nooit als productieauto gemaakt en de dichtsbijzijnde staat in München. 

2 850 cabrio


Geen M8 dus... Waar is Alpina?

Je hebt M liefhebbers en Alpina liefhebbers. In de essentie twee compleet andere maar supersnelle type auto's. Alpina kwam met een B12 5.0, een gemodificeerde 850i. Hierin produceerde dit blok zo'n 345 pk. Verder was er ook een B12 5,7 uiteraard met de befaamde V12. Deze keer stamt de originele wagen af van een 850CSi, dus verwacht hier echt een hardcore bolide van. 410 pk, koolstofvezel, grote inlaten, het zit er allemaal op.

2 850 alpina

Aandachtspunten?

De E31 8 Serie is inmiddels al bijna 30 jaar oud, dus zaken als roest, uitgedroogde rubbers, olieverbruik enz. horen er allemaal een beetje bij. De 8 Serie deelt motorisch veel met de 7 Serie dus daar gelden ook de volgende zaken voor; let op een dood stuurgevoel, spoorgevoeligheid en rare geluiden voorin. Vaak is dat een teken dat de draagarmen versleten zijn, wat niet ongewoon is voor BMW's uit dit tijdperk. Ook wil de radiateur wel eens lekken en/of kapot gaan en de viscofan wilt nog wel eens kapot gaan, wat motoroverhitting kan veroorzaken. Let uiteraard verder op wanneer de accu vervangen is, hoe de staat van de remmen is, vergeet vooral de banden niet, en... Een kloppende en sluitende historie. Je kunt leeglopen op iedere BMW, maar wil je de ultieme BMW, dan betaal je ultieme onderhoudskosten.

En last but not least, de prijzen...

Wil je een 8 Serie, dan hebben we goed nieuws. Er staat wel wat te koop voor redelijk schappelijke prijzen. Denk aan een bedrag van iets boven de 10 mille voor een exemplaar met veel kilometers, wat werk en van de eerste bouwjaren. Wil je een verse, eentje in verzamelaarsstaat, reken dan op prijzen die richting de €35.000.- gaan, met een uitschieter van bijna €80.000.-, voor een 850Ci met 3500km. Wil je de absolute topper, de 850CSi, dan moet je toch wel hetzelfde bedrag meenemen, maar verwacht dan een auto met 150.000km op de teller. Wil je er eentje onder een ton, neem dan een ton mee.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte