E92 volledig zonder stroom - startkabels werken niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie

E92 volledig zonder stroom - startkabels werken niet

Berichtdoor wkoorn » 28 dec 2016, 19:44

Hi,

Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een BMW E92 coupé (automaat, 2008, 320i), sinds mijn E30 touring naar jarenlange dienst het wat rustiger aan doet. Voor mij was dit een hele omschakeling, van alles mechanisch naar alles electronisch. Geweldig moet ik zeggen.

Echter, ik heb vrij direct (2 maanden na aanschaf) een cruise control laten inbouwen door de BMW dealer. Deze vloog er direct al een aantal keer uit terwijl de cruise op 140 km/u stond. Vreemd vond ik, dus ben terug geweest, software opnieuw laten inladen en het probleem zou verholpen moeten zijn. Helaas is dit niet verholpen en zijn er nog wat andere zaken bij gekomen. De dealer geeft aan dat dit niet aan de cruise kan liggen, maar voor de inbouw had ik hier geen last van. De volgende problemen doen zich voor;

- Cruise vliegt eruit bij +- 140 km/u -> verder niks aan de hand
- Cruise vliegt eruit bij +- 140 km/u -> ABS lampje gaat branden, auto lijkt heel kort te remmen (1/2 sec), verder niks aan de hand, lampje gaat direct uit

Maar nog vervelender zijn de elektrische problemen;
- Auto volledig dood bij aankomst bij auto (2x) -> centrale deurvergrendeling niet meer te openen met bediening, lampje bij de pook (bij P) brandt niet meer, niks functioneert -> startkabels werkten, daarna starten en lopen
- Auto volledig dood bij vertrek van auto (1x) -> centrale deurvergrendeling werkt niet, startkabels functioneerden niet, accu doorgemeten (12,8V, zowel bij accu als onder de motorkap) -> bij de zekeringen gekeken, wat friemelen en plots gaan de lampen aan -> tijdens rijden geen probleem
- Auto één uur later dan het vorige probleem, loop richting auto, kijk naar binnen, lampje naast de pook brand (1x) -> trek de deur open (stond niet op slot), auto doet helemaal niks meer en het lampje naast de pook is ook uit gegaan -> startkabels erbij, geen succes -> praktisch alle zekeringen nagelopen, geen succes -> accu doorgemeten, nog altijd 12,8V -> auto doet niks meer

Telkens als ik de auto weer aan de praat krijg, staan alle radio stations nog wel in het geheugen en heeft de tijd stil gestaan (moment waarop hij geen stroom meer had).

Op dit moment werkt de auto helemaal niet meer ondanks dat de accu functioneert (nooit problemen met starten). Zoals je begrijpt voelt het niet lekker om niet de oorzaak te weten. Wellicht hebben de cruise control en de elektrische problemen niks met elkaar te maken, al vind ik het vrij bijzonder!

Herkennen jullie dit of hebben jullie een vermoeden? Een relais dat zwak kan zijn? Een zekering die ik zeker nog goed moet bekijken? Andere goede tips....? Als ik details ben vergeten dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt!!
wkoorn

Re: E92 volledig zonder stroom - startkabels werken niet

Berichtdoor wkoorn » 29 dec 2016, 15:01

Update;

Onderhand nog flink wat forums afgezocht om te kijken naar een oplossing. Het volgende kwam ik tegen.

http://www.motor-talk.de/forum/elektrik ... 77752.html

Waar het op neer komt is dat de hoofd stroomkabel (de +) op de zekeringenkast zit aangesloten. Het komt schijnbaar vaker voor dat deze connectie niet helemaal 100% is. Na demontage van de handschoenenkast, kan je vrij gemakkelijk bij de zekeringen en de kabel daarachter. Je kan er voor kiezen om dit paneel eraf te halen, echter heb ik dit laten zitten voor zover.

Aan de rechter zijkan, eigenlijk achter de zekeringenkast, zie je de rode kabel lopen. Bij mij was het geval dat als ik deze maar iets aanraakte, er gelijk weer stroom op de auto zat. Ook als ik wat vaker heen en weer ging, viel de stroom uit en weer aan. Er schijnen hiervoor reparatie setjes te zijn, daar ga ik nog naar op zoek. Al wil ik hem eerst eens los schroeven of te kijken wat er achter zit.
wkoorn

Berichtdoor Source » 29 dec 2016, 18:41

Dit schijn je nodig te hebben:
61129312133
61149119447

Zie Puma: 46126132
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy || Voor het retrofitten, uitlezen, coderen, programmeren, software updates vrijschakeling op chassisnummer, isn code enz.
Source

Berichtdoor BobBMW » 01 jan 2017, 17:00

Controleer vuil bij je accupolen en maak deze schoon heb namelijk hetzelfde probleem gehad
BobBMW

Berichtdoor wkoorn » 02 jan 2017, 11:57

Ha bobbmw,

Accupolen heb ik inderdaad ook al geprobeerd, als één van de eerste dingen. Helaas mocht dit ook niet helpen.
wkoorn

Berichtdoor frankyman » 02 jan 2017, 12:03

Bij mijn e46 lag de plus kabel in de zekering kast los, soms had ik dus wel stroom, en soms niet.. weet niet hoe dit bij de e92 zit, maar misschien de moeite waard om even te checken
E46 320D sedan

E36 328I cabrio
frankyman

Berichtdoor wkoorn » 04 jan 2017, 12:10

Dankje voor je reactie! Ik laat er één dezer dagen naar kijken door de dealer. Ondertussen ben ik er al wel achter dat dit een groter probleem is bij BMW. Er zijn verschillende eigenaren die een brief hebben ontvangen waarin staat dat deze kabel / connectie tijdens het rijden los kan komen te zitten en gaat corroderen. Zij kunnen binnen een garantieprogramma dit laten repareren. Tot nu toe heb ik dit enkel bij Duitse eigenaren gehoord / gelezen.

Echter, de symptomen zijn hetzelfde als hierboven geschetst. Daarnaast kan de auto ook last hebben van schokken.
wkoorn

Berichtdoor nic van lent » 24 feb 2017, 20:24

Goedenavond donderdag avond mijn coupe uitgezet, wil hem vanochtend openen met afstandbeding gaat het alarm af, en auto gaat niet open met sleutel uit afstandbeding opengemaakt maar hij is helemaal zonder stroom we krijgen hem ook niet gestart met startkabels.
Gr,
Bert
nic van lent

Berichtdoor Edo pasic » 13 dec 2017, 00:16

Goedenavond , ik ben nieuw op dit forum. Ik heb geen raad meer en hoop dat jullie mij kunnen verder helpen.
Ik heb namelijk een 330d e92 uit 2011 met exact dezlde problemen. Heeft er iemand een oplossing voor dit ? Of meer informatie wat ik zou kunnen doen. Mvg Edo
Edo pasic

Berichtdoor Edo pasic » 13 dec 2017, 00:18

nic van lent schreef:Goedenavond donderdag avond mijn coupe uitgezet, wil hem vanochtend openen met afstandbeding gaat het alarm af, en auto gaat niet open met sleutel uit afstandbeding opengemaakt maar hij is helemaal zonder stroom we krijgen hem ook niet gestart met startkabels.
Gr,
Bert

Beste, ik heb dit ook wat was het probleem bij u ?
Edo pasic

Berichtdoor h3b » 13 dec 2017, 08:44

Edo, ik denk dat je van Nic van Lent niets meer gaat vernemen aangezien hij op 24 februari voor het eerst en het laatst op dit forum is gezien.

Daarnaast staat de mogelijke oorzaak en oplossing duidelijk beschreven in bovenstaande antwoorden. Ik denk dat je daar mee verder moet komen.
wkoorn schreef:Update;

Onderhand nog flink wat forums afgezocht om te kijken naar een oplossing. Het volgende kwam ik tegen.

http://www.motor-talk.de/forum/elektrik ... 77752.html

Waar het op neer komt is dat de hoofd stroomkabel (de +) op de zekeringenkast zit aangesloten. Het komt schijnbaar vaker voor dat deze connectie niet helemaal 100% is. Na demontage van de handschoenenkast, kan je vrij gemakkelijk bij de zekeringen en de kabel daarachter. Je kan er voor kiezen om dit paneel eraf te halen, echter heb ik dit laten zitten voor zover.

Aan de rechter zijkan, eigenlijk achter de zekeringenkast, zie je de rode kabel lopen. Bij mij was het geval dat als ik deze maar iets aanraakte, er gelijk weer stroom op de auto zat. Ook als ik wat vaker heen en weer ging, viel de stroom uit en weer aan. Er schijnen hiervoor reparatie setjes te zijn, daar ga ik nog naar op zoek. Al wil ik hem eerst eens los schroeven of te kijken wat er achter zit.

en deze
Source schreef:Dit schijn je nodig te hebben:
61129312133
61149119447

Zie Puma: 46126132
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
h3b

Keer terug naar BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek