318 TDS compact motor wissel

Vragen en antwoorden.

318 TDS compact motor wissel

Berichtdoor UberPrutser » 21 jan 2012, 23:48

Afgelopen zomer is mijn motor warmgelopen tijdens een van de zeldzame warme dagen.
Koppakking er uit en hoogstwaarschijnlijk een kromme kop.
Ik heb er sterk aan zitten te denken de auto maar weg te doen maar vandaag heb ik een vervangende motor op de kop getikt voor een leuk prijsje. De oude had al vier ton gelopen en klonk niet al te fris meer, bovendien moest er naar de koppeling gekeken worden.

In gedachten is zo'n klus zomaar klaar maar nu dat ding in mijn schuur staat is het toch wel een beetje intimiderend.
Zo'n beetje alles zit er bij, zelfs een versnellingsbak en dat is mooi wat de huidige bak schakelde niet super vlot meer. Helaas heb ik geen computer dus ik hoop maar dat alles sensors ook werken met de oude ecu.

Om mezelf een beetje goed voor te bereiden ben ik nu opzoek naar een werkplaats handleiding waarin het in en uitbouwen van deze diesel motor beschreven wordt. Het liefst in het Nederlands maar Engels is ook prima.
Tips die mij kunnen helpen dit klusje te klaren zijn natuurlijk ook van harte welkom :)

Nog best wel groot voor een 1.7.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door UberPrutser op 22 jan 2012, 21:52, in totaal 1 keer bewerkt.
UberPrutser

Re: 318 TDS compact motor wissel

Berichtdoor BMWE39FREAK » 22 jan 2012, 00:26

Als je het nog nooit eerder ebt gedaan is het aller belangrijkste dat alles voor het loshalen merkt..
Dus koop een paar rollen schilders tape en schrijf duidelijk op waar je wat hebt los gehaald en/of zet merktekens of maak der zelfs foto's van..

Zo kom je het minst (of helemaal) geen problemen tegen en is een blokwissel van het zelfde type geen probleem.. :duim:
BMWE39FREAK

Berichtdoor UberPrutser » 22 jan 2012, 19:11

De tape en camera liggen klaar naast de bouten bak :)

Wie kan me vertellen of de motor onder langs het subframe kan, of moet ik eerst de bak uitbouwen?
UberPrutser

Berichtdoor UberPrutser » 23 jan 2012, 22:55

Wie kan me vertellen waar deze losse draden voor zijn.
Zit origineel niet op de auto dus ik vermoed dat het een start onderbreker o.i.d. is.
De draden zijn parallel geplaatst aan een bruine en groene draad.

Afbeelding
UberPrutser

Keer terug naar E36 Techniek